نگاهی عمیق تر به یادگیری برنامه نویسی و دغدغه های آن

دانستنی‌های برنامه نویسی
نگاهی عمیق تر به یادگیری برنامه نویسی و دغدغه های آن

امروزه با رایج شدن کسب و کارهای اینترنتی و مهاجرت تمام شغل ها بسوی اینترنت، وجود متخصصین خبره در این زمینه به یک نیاز بسیار مبرم تبدیل شده است. از نظر من مدتی است که افرادی که در این حوزه مشغول به کار هستند به دو دسته تقسیم شده‌اند که در ادامه به آن‌ها اشاره میکنم.

  • دسته اول که در حال یادگیری هستن و با شروع یادگیری برنامه نویسی حس متخصص بودن بهشون دست میده و شروع به قبول و انجام پروژه‌هایی در ابعاد متوسط و بزرگ میکنند که شروع چنین پروژه‌هایی بدون هیچ تجربه‌ای دو نوع خاتمه می‌تونه داشته باشه :

1- پروژه بصورت دست و پا شکسته انجام میشه و بدون اینکه کارفرما از نحوه کدنویسی پروژه اطلاعی داشته باشه پروژه رو تحویل میگیره و بعد از یک مدت کوتاه که پروژه عملکرد واقعی خودش رو شروع میکنه دچار مشکلات حل نشدنی میشه و برنامه نویس تازه کارمون هم دیگه در دسترس نیست!

2- نوع دوم همکاری با چنین افرادی به این شکل است که پروژه به خوبی و خوشی انجام میشه و تحویل کارفرما میشه و پس از گذشت مدتی، نیازمندی‌های جدیدی از پروژه بوجود میاد که به دلیل تجربه کم برنامه نویس، توسعه پروژه رو قبول نمیکنه و کارفرما وقتی پروژه رو به یک شخص دیگه‌ای پیشنهاد میکنه جهت اضافه کردن امکانات جدید، برنامه نویس متخصص نیز به دلیل غیراصولی بودن و استاندارد نبودن کدنویسی کار توسعه رو قبول نمیکنه و برای کارفرما ضرر زمانی و هزینه‌ای بهمراه دارد.

  • دسته دوم کاملا متخصص و کارکشته در این زمینه هستند که پس از طی چندین سال آموزش و یادگیری توانسته‌اند تجربیات زیادی را بدست آورند. شروع همکاری با چنین افرادی معمولا کار چندان آسانی نیست چون به دلیل تجربیاتی که در پروژه‌های مختلف بدست آورده‌اند، قبل از شروع پروژه تمام ابعاد آن را سنجیده و سپس زیر بار پروژه جدیدی میروند ولی پس از شروع پروژه، دیگر جای هیچ نگرانی نیست چون با کوچک ترین توضیحات در مورد پروژه به خروجی دلخواه خودتون خواهید رسید.

دو مدل برنامه نویسی که در بالا به آن‌ها اشاره کردم میتونه دید سطحی شمارو به برنامه نویسی کمی عمیق تر بکنه و در ابتدای کار شما را با مسیر طولانی و شیرینی که برای تبدیل شدن به یک متخصص را دارید آشنا کند.
تفکر اشتباهی که در بین علاقه مندان این رشته رایج هست اینه که به برنامه نویسی به چشم یک شغل دومی که میتونن در اوقات بیکاری و وقت اضافه زندگیتون به اون بپردازن و ازش پول در بیارن نگاه میکنن. اکثر سوالاتی که از من پرسیده میشه برای یادگیری برنامه نویسی اینه که آیا بعد از برگشتن از اداره، مغازه و ... میتونم چند ساعتی هم وقت بزارم و از برنامه نویسی پول در بیارم؟ جواب من به چنین سوالاتی 'نه' نیست و همیشه میگم این موضوع بستگی به تلاش و اراده خودت داره ولی خب بخواهیم کمی واقع بینانه نگاه کنیم روند یادگیری برنامه نویسی اگر طولانی باشد، کاملا خسته کننده میشه پس اگه قصد یادگیری برنامه نویسی رو دارید باید بهش ارزش بدید و زمان بزارید برای یادگیریش تا بتونید ازش نتیجه بگیرید.

در این مطلب سعی کردم دیدگاهی از شروع یادگیری برنامه نویسی تا تبدیل شدن به یک متخصص خبره در زمینه رو توضیح بدم که برای شروع به کار و قبول پروژه چندان عجله نکنید و ابتدا تمرکز خود را کاملا بر روی یادگیری و بالا بردن سطح دانش خود گذارید تا در آینده سطح پروژه هایی که میتونید قبول کنید و انجام بدید وسیع تر باشد.