تفکرات اشتباه از برنامه نویسی برای علاقه مندان!!!

دانستنی‌های برنامه نویسی
تفکرات اشتباه از برنامه نویسی برای علاقه مندان!!!
سلام عرض میکنم خدمت شما عزیزانی که این مطلب رو مطالعه می‌کنید.
من محمد صادقیان مدیر وب سایت دکترکد هستم که 8 ساله در زمینه برنامه نویسی بصورت حرفه‌ای فعالیت دارم. در این دوره چندین ساله فعالیت من، سوالات خیلی زیادی از طرف اطرافیانم ازم شده که میخوام راجب این موضوع و طرز تفکر در مورد برنامه نویسی یک مطلبی ارائه بدم.
  • چقدر طول میکشه تا یاد بگیرم؟
  • چه زبان برنامه نویسی رو بهتره یاد بگیرم تا زودتر به پول برسم؟
  • درآمد ماهانه منی که دارم یاد میگیرم چقدر میشه؟
  • می تونم در کنار کارم اوقات بیکاریم رو برنامه نویسی کنم و پول در بیارم؟
  • میشه از راه برنامه نویسی درآمدی داشته باشم که زندگیم بچرخه؟
  • میتونم از شما یاد بگیرم و بعد از چند ماه بهم پروژه بدی؟
و صدها سوال دیگه که ممکنه برای شما هم سوال باشه.
سعی کردم اصلی ترین سوالاتی که ازم پرسیده شده رو لیست کنم و درباره این سوالات توضیحاتی رو ارائه بدم.
متاسفانه هنوز در ایران شغل و کسب و کار برنامه نویسی به جدیت شناخته نشده و برنامه نویس رو به عنوان کسی که آشنایی به ویندوز، تعمیر کامپیوتر، حل مشکلات در نصب نرم افزار یا بازی های کامیپوتری و ... میشناسن! یا اگر کسی ازتون بپرسه شغلت چیه بگی برنامه نویسی باید کلی توضیحات راجبش بدی پس بهتره یا شغل دیگه‌ای رو بگی مجبور نشی کلی هم توضیحات بدی.
برنامه نویسی شاید یه واژه خیلی کلی از یه دنیا باشه چون سطح گسترده ای داره و میتونه تعاریف خاص خودش رو داشته باشه.
من در جواب کسانی که سوالات بالا رو ازم پرسیدم همیشه گفتم برنامه نویسی یک شغل اصلی و خیلی جذاب هست و تفسیری که ازش داشتم اینه که در کنار تفریحی که انجام میدی ازش پول درمیاری. شاید این جمله خیلی وسوسه کننده ای برای مبتدیان و علاقه مندان به برنامه نویسی باشه ولی این فقط ظاهر ماجرا هست و شاید واقعیت ماجرا کمی ترسناکتر و پیچیده از ظاهرش باشه. شغل برنامه نویسی در بین برترین شغل های جهان هم جا گرفته و این یعنی میتونه آینده خوبی رو براتون بسازه ولی با علاقه خیلی زیاد، تمرین و تکرار و صبوری. این ۳ عاملی هست که من خودم با تجربه اینا تونستم به مرحله‌ای برسم که برنامه نویسی برام بشه بهترین تفریح و شغل.
در مورد شروع به کار واقعی و درآمد بستگی به خودتون داره که چقدر وقت بزارید فقط موضوعی که برام ثابت شده است در بازار کار برنامه نویسی خوش قولی، کیفیت خوب کار و زمان انجام ۳ کلید اصلی هستند که اگر داشته باشید مطمئن باشید بیکاری نخواهید ماند.در این حد بگم که آرزوی چند روز بیکار موندن رو خواهید داشت که به پروژه یا کارهای شخصی خودتون برسید و بعد از پیداکردن جایگاه خودتون در بازار کار میتونید ماهانه از 3 تا 20 میلیون درآمد داشته باشید. 20 میلیون محدودیت این شغل نیست و تنها به دلیل ۱ نفره کار کردن شما این مبلغ است و اگر اعضای تیم خودتون رو بیشتر کنید قطعا این مبلغ هم بیشتر خواهد شد.
و آخرین موضوعی که میخوام شاید بورس بهترین مثال باشه برای این کار چون از دور خیلی کار پردرآمد با کمترین زحمت بنظر میرسه ولی وقتی واردش میشید کلی مباحث دیگه هم براتون پیش میاد که شاید با دیدن اونا و اینکه باید کلی مطالب یادبگیرید از کار دلسرد بشید. به این میگن ورود هیجانی. در برنامه نویسی هم اکثرا بخاطر قابلیت پاره وقتی کار کردن یا درآمد بالا و یا کدهای رنگی که در ویرایشگر نمایش داده میشه با شور و شوق زیادی وارد میشن و بعد از اینکه میفهمم کلی مفاهیم و اصول و قواعد باید یادبگیرن دلسرد میشن و دیگه ادامه نمیدن. پس تا نداشتن شناخت کافی از این شغل واردش شدن میتونه اشتباه بزرگی باشه.